زندگی پس از مرگ
این وبلاگ به بررسی معاد و مطالب مرتبط به آن میپردازد

محتوای مطالب را چگونه ارزیابی میکنید؟

آمار مطالب

کل مطالب : 40
کل نظرات : 4

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 51

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 16
باردید دیروز : 14
بازدید هفته : 16
بازدید ماه : 35
بازدید سال : 60
بازدید کلی : 10871

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان معاد و آدرس maad66.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : محمد محبی
تاریخ : یک شنبه 1 شهريور 1394
نظرات

آيا انسان پس از مرگ يكباره وارد عالم قيامت می‏شود و كارش يكسره‏ می‏گردد، و يا انسان در فاصله مرگ و قيامت يك عالم خاصی را طی می‏كند و هنگامی كه قيامت كبری به پا شد وارد عالم قيامت می‏گردد ؟ ( و البته اين‏ را هم می‏دانيم كه تنها خدا می‏داند كه قيامت كبری كی به پا می‏شود حتی‏ پيامبران نيز از اين مطلب اظهار بی‏اطلاعی كرده‏اند ). مطابق آنچه از نصوص قرآن كريم و اخبار و روايات متواتر و غير قابل‏ انكاری كه از رسول اكرم و ائمه اطهار رسيده است استفاده می‏شود ، هيچ كس‏ بلافاصله پس از مرگ وارد عالم قيامت كبری نمی‏شود ، زيرا قيامت كبری‏ مقارن است با يك سلسله انقلابها و دگرگونيهای كلی در همه موجودات زمينی‏ و آسمانی كه ما سراغ داريم يعنی كوه‏ها ، درياها ، ماه ، خورشيد ، ستارگان‏ و كهكشانها. هنگام قيامت كبری هيچ چيزی در وضع موجود باقی نمی‏ماند . بعلاوه در قيامت‏ كبری اولين و آخرين جمع می‏شوند ، و ما می‏بينيم كه هنوز نظام جهان برقرار است و شايد ميليونها و بلكه ميلياردها سال ديگر نيز برقرار باشد و ميلياردها ميليارد انسان ديگر بعد از اين بيايند. همچنين از نظر قرآن كريم - همان طور كه از آيات گذشته و يك سلسله‏ آيات ديگر استفاده می‏شود - هيچكس در فاصله مرگ و قيامت كبری در خاموشی و بی‏حسی فرو نمی‏رود ، يعنی چنين نيست كه انسان پس از مردن در حالی شبيه بيهوشی فرو رود و هيچ چيز را احساس نكند ، نه لذتی داشته باشد نه المی ، نه سروری داشته باشد و نه اندوهی ، بلكه انسان بلافاصله پس از مرگ وارد مرحله‏ای ديگر از حيات می‏گردد كه همه چيز را حس می‏كند ، از چيزهايی لذت می‏برد و از چيزهای ديگر رنج ، البته لذت و رنجش بستگی‏ دارد به افكار و اخلاق و اعمالش در دنيا . اين مرحله ادامه دارد تا آنگاه‏ كه قيامت كبری به پا شود . در آن هنگام در اثر يك سلسله انقلابها و دگرگونيهای بی‏نظير كه در آن واحد جهان را فرا می‏گيرد و از دورترين‏ ستارگان گرفته تا زمين ما همه مشمول آن دگرگونی می‏شوند ، اين مرحله يا اين عالم كه برای هر كسی يك فاصله و حد وسط ميان دنيا و قيامت می‏شود، پايان می‏پذيرد. پس از نظر قرآن كريم عالم پس از مرگ در دو مرحله صورت می‏گيرد، و به تعبير صحيح‏تر ، انسان پس از مرگ دو عالم را طی می‏كند : عالمی كه‏ مانند عالم دنيا پايان می‏پذيرد و " عالم برزخ " ناميده می‏شود ، ديگر عالم قيامت كبری كه به هيچ وجه پايان نمی‏پذيرد . اينك بحث مختصری‏ درباره عالم برزخ و بحثی درباره عالم قيامت.

عالم برزخ 

اگر چيزی ميان دو چيز ديگر حائل و فاصله باشد ، آن چيز را " برزخ " می‏نامند. قرآن كريم از زندگی پس از مرگ تا قيامت كبری با كلمه " برزخ " تعبير كرده است . در سوره مؤمنون آيه 100 می‏فرمايد: « حتی اذا جاء احدهم الموت قال رب ارجعون . لعلی اعمل صالحا فيما تركت ، كلا انها كلمه هو قائلها و من ورائهم برزخ الی يوم يبعثون ». تا آنگاه كه يكی از آنها را مرگ فرا می‏رسد می‏گويد : پروردگارا ! مرا باز گردان ، باشد كار شايسته‏ای در زمينه‏هايی كه نكرده‏ام انجام دهم . ابدا، اين صرفا سخنی است كه او گوينده آن است و از جلوی آنها ( از حين مرگ‏) تا روزی كه مبعوث شوند برزخ و فاصله‏ای است. اين آيه تنها آيه‏ای است كه فاصله ميان مرگ و قيامت را " برزخ " خوانده است. علمای اسلام از همين جا اقتباس كرده و نام عالم بعد از دنيا و قبل از قيامت كبری را " عالم برزخ " نهاده ‏اند. در اين آيه از ادامه حيات بعد از مرگ ، همين قدر سخن آمده است كه‏ انسانهايی پس از مرگ اظهار پشيمانی می‏كنند و درخواست بازگرداندن به‏ دنيا می‏نمايند و به آنها پاسخ منفی داده می‏شود . اين آيه كاملا صراحت‏ دارد كه انسان پس از مرگ دارای نوعی حيات است كه تقاضای بازگشت ( رجوع ) می‏كند ولی تقاضايش پذيرفته نمی‏شود. آياتی كه دلالت می‏كند كه انسان در فاصله مرگ و قيامت از نوعی حيات‏ برخوردار است و در آن حال شديدا احساس می‏كند ، گفت و شنود دارد ، لذت‏ و رنج و سرور و اندوه دارد و بالاخره از نوعی زندگانی سعادت آميز [ يا شقاوت آلود ] برخوردار است ، زياد است . مجموعا در حدود 15 آيه است‏ كه در قرآن كريم به نحوی از انحاء يك جريان حياتی را ياد كرده است كه‏ می‏رساند در فاصله بين مرگ و قيامت از يك حيات كامل برخوردار است . اين آيات بر چند گونه است : 
1. آياتی كه جريان يك سلسله گفت و شنودها ميان انسانهای صالح و نيكوكار و يا انسانهای فاسد و بدكار را با فرشتگان الهی ياد می‏كند كه‏ بلافاصله بعد از مرگ صورت می‏گيرد . اين گونه آيات زياد است . آيه 97 از سوره نساء و آيه 100 از سوره مؤمنون - كه قبلا هر دو آيه را نقل و ترجمه كرديم - از اين گونه آيات است . 
2.آياتی كه علاوه بر مضمون آيات بالا رسما می‏گويند كه فرشتگان پس از آن گفت و شنودها به صالحان و نيكوكاران می‏گويند از اين پس از نعمتهای‏ الهی بهره گيريد ، يعنی آنها را در انتظار رسيدن قيامت كبری نمی‏گذارند . دو آيه ذيل مشتمل بر اين مطلب است : « الذين تتوفاهم الملائكه طيبين‏ يقولون سلام عليكم ادخلوا الجنه بما كنتم تعملون »(نحل-32). آنان كه در حالی كه پاكيزه‏اند فرشتگان آنان را تحويل می‏گيرند و فرشتگان‏ به آنها می‏گويند : درود بر شما ! همانا به موجب كردارهای شايسته‏ تان وارد بهشت گرديد. 
« قيل ادخل الجنه قال يا ليت قومی يعلمون بما غفر لی ربی و جعلنی من‏ المكرمين »(یس-26و27) . ( پس از مرگ ) به او گفته شد : داخل بهشت شو! او گفت: ای كاش‏ مردم من كه سخن مرا نشنيدند اكنون می‏دانستند كه چگونه پروردگارم مرا آمرزيد و مرا جزء بندگان مكرم خويش قرار داد. در آيات قبل از اين آيه جريان محاوره اين مرد مؤمن ( مؤمن آل يس ) با قومش نقل شده كه مردم را به پيروی رسولانی كه در شهر انطاكيه مردم را به‏ ترك پرستش غير خدا و پرستش مخلصانه خدا می‏خواندند دعوت می‏كند و سپس‏ ايمان و اعتقاد خويش را اظهار می‏دارد و از آنها می‏خواهد كه سخن او را بشنوند و به راه او بروند. در اين آيات می‏گويد : ولی آن مردم سخن او را نشنيدند تا آنگاه كه او به جهان ديگر رفت . در آن جهان در حالی كه مغفرت و كرامت الهی را درباره خويشتن مشاهده كرد ، آرزو كرد كه ای كاش قوم من كه هنوز در دنيايند از وضع سعادتمندانه من در اين جهان آگاه می‏شدند . بديهی است كه‏ همه اين جريانها قبل از قيامت كبری است ، زيرا در قيامت كبری همه‏ اولين و آخرين جمع‏اند و كسی در روی زمين باقی نيست. ضمنا اين نكته را بايد بدانيم كه آنچه پس از مرگ برای اهل سعادت‏ آماده شده، بهشتهاست نه بهشت ، يعنی انواع بهشتهاست. بهشتها در آخرت به حسب مقامات قرب الهی متفاوت ‏اند. بعلاوه همان طور كه در اخبار و روايات اهل بيت ( عليهم السلام ) رسيده است‏ بعضی از اين بهشتها مربوط به عالم برزخ است نه عالم قيامت . علي هذا اينكه در دو آيه فوق كلمه بهشت آمده است نبايد سبب اشتباه شود كه‏ مربوط به قيامت است . 
3. دسته سوم آياتی است كه در آن آيات سخنی از گفت و شنود فرشتگان‏ با انسانها در ميان نيست بلكه مستقيما از حيات انسانهای سعادتمند و نيكوكار يا انسانهای بی سعادت و بدكار و تنعم دسته اول و عذاب و رنج‏ دسته دوم در فاصله مرگ و قيامت ياد شده است. دو آيه ذيل از اين گونه‏ است: « و لا تحسبن الذين قتلوا فی سبيل الله امواتا ، بل احياء عند ربهم‏ يرزقون . فرحين بما آتيهم الله من فضله و يستبشرون بالذين لم يلحقوا بهم‏ من خلفهم الا خوف عليهم و لا هم يحزنون »(آل عمران-169و170). 
گمان مبر آنان كه در راه خدا كشته شده‏اند مرده‏اند ، بلكه نزد پروردگار خويش زنده‏اند و روزی داده می‏شوند ، بدانچه خدا از فضل و رحمت خود به‏ آنها عنايت كرده شادمان‏اند و آرزو می‏كنند كه بشارت شهادت دوستان‏ دنياشان به آنها برسد تا آنها را با خود در اين شهادت شريك بينند. « و حاق بال فرعون سوء العذاب . النار يعرضون عليها غدوا و عشيا و يوم‏ تقوم الساعه ادخلوا آل فرعون اشد العذاب »(مومن-45و46)
عذاب ناراحت كننده ، آتش ، بر فرعونيان احاطه كرد، هر بامداد و شامگاه بر آن عرضه می‏شوند . آنگاه كه قيامت به پا شود ( گفته می‏شود ) فرعونيان را در شديدترين عذاب داخل نماييد. اين آيه كريمه دو نوع عذاب برای فرعونيان ذكر می‏كند: يكی قبل از قيامت كه از آن به " سوء العذاب " تعبير شده است و آن اين است كه‏ روزی دو بار بر آتش عرضه شوند بدون آنكه وارد آن گردند ، دوم بعد از قيامت كه از آن به " اشد العذاب " تعبير شده است كه فرمان می‏رسد كه‏ آنها را داخل آتش نماييد . در مورد عذاب اول از بامداد و شامگاه نام‏ برده شده است برخلاف عذاب دوم . همان طور كه اميرالمؤمنين علی ( عليه‏ السلام) در توضيح و تفسير اين آيه فرموده است بدين جهت است كه عذاب‏ اول مربوط است به عالم برزخ و در عالم برزخ به تبع عالم دنيا صبح و شام‏ و هفته و ماه و سال هست ، برخلاف عذاب دوم كه مربوط به عالم قيامت‏ است و در آنجا صبح و شام و هفته و ماه و غيره وجود ندارد. در روايات و اخباری كه از رسول اكرم ( ص ) و اميرالمؤمنين علی ( عليه‏ السلام ) و ساير ائمه اطهار ( عليهم السلام ) رسيده است درباره عالم برزخ‏ و حيات اهل ايمان و اهل معصيت در اين دوره فراوان تاكيد شده است . رسول خدا در جنگ بدر پس از فتح مسلمين و كشته شدن گروهی از سران‏ متكبران قريش و انداختن بدنهای آنها در يك چاه حوالی بدر ، سر به درون‏ چاه برد و به آنها رو كرده ، گفت : ما آنچه را خداوند به ما وعده داده‏ بود محقق يافتيم ، آيا شما نيز وعده‏های راست خدا را به درستی دريافتيد ؟ بعضی از اصحاب گفتند : يا رسول الله ! شما با كشته شدگان و مردگان سخن می‏گوييد ! مگر اينها سخن شما را درك‏ می‏كنند ؟ فرمود : آنها اكنون از شما شنواترند . از اين حديث و امثال آن استفاده می‏شود كه با آنكه با مرگ ميان جسم و جان جدايی واقع می‏شود ، روح علاقه خود را با بدن كه سالها با او متحد بوده‏ و زيست كرده بكلی قطع نمی‏كند.

 

منبع: کتاب زندگی جاوید یا حیات اخروی شهید مطهری

 

 


تعداد بازدید از این مطلب: 78
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید. ممنون از بازدید شما.لطفا برای بهبود مطالب وبلاگ در نظر سنجی شرکت کنید و نظرات خودرا درباره وبلاگ بفرمایید همچنین به مطالب به تناسب محتوا امتیاز دهید. در ضمن فروم(انجمن تخصصی) وبلاگ هم راه اندازی شده است و می توانید باهمان نام کاربری و رمزی که در وبلاگ ثبت نام کرده اید وارد حساب کاربری خود در ان شوید و ازش بهره ببرید. با تشکر


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود